Jonas Vitaud

 

Né en 1980, il commence le piano à 6 ans et l'orgue à 11 ans. Formé par Brigitte Engerer, Jean Koerner et Christian Ivaldi, il obtient au Conservatoire National Supérieur de Paris quatre premiers prix (piano, musique de chambre, accompagnement au piano, harmonie).

Lauréat de plusieurs concours internationaux tant en soliste qu'en chambriste (Lyon, ARD de Munich, Trieste, Beethoven de Vienne), Jonas Vitaud se produit dans de prestigieux festivals : Roque d'Anthéron, Lille Piano(s) Festival, Piano aux Jacobins, Pâques à Deauville, Folle journée de Nantes Tokyo Ekaterinburg et Varsovie, Festival de la Chaise Dieu, Festival Chopin de Bagatelle, Richard Strauss Festival en Allemagne, Automne Musical de Caserta en Italie, iDans d’Istanbul, Summer Festival de Dubrovnik, French May à Hong Kong, Phillips collection à Washington...

 

Jonas Vitaud se produit avec des Orchestres comme celui de Mulhouse, Cannes, Toulouse, l'Orchestre des Pays de Savoie, l'Orchestre Philarmonique de Moravie, le Sinfonia Varsovia, l'Orchestre de la Radio de Munich, l’Orchestre Symphonique de la Radio de Prague…

 

Il réserve une place privilégiée pour la musique de chambre et joue avec des artistes tels les sopranos Karine Deshayes, Sumi Hwang et Yumiko Tanimura, les violoncellistes Victor Julien-Laferrière et Yan Levionnois, la violoniste Mi sa Yang, le pianiste Adam Laloum, les clarinettistes Raphaël Sévère et Olivier Patey, le Quatuor Zaïde...

 

Passionné par les musiques actuelles, Jonas Vitaud a travaillé avec des maîtres de la création comme Henri Dutilleux, Thierry Escaich, György Kurtag, Philippe Hersant, Yann Robin. Ces rencontres ont été une occasion de se confronter à la variété des courants musicaux actuels et de développer son imaginaire musical.

 

En 2021, un album solo dédié à l’année 1802 de Beethoven est paru chez MIRARE, il reçoit un CHOC CLASSICA et les éloges de la presse.

En 2019, il paraît chez MIRARE et ALPHA CLASSICS, deux albums l’un avec la violoniste Mi-Sa Yang consacré à MOZART et l’autre au répertoire russe avec le violoncelliste Victor Julien-Laferrière.

En octobre 2018, pour le centenaire Debussy, Jonas Vitaud sort un double album avec le label MIRARE dédié aux jeunes années du compositeur, une réalisation originale et ambitieuse présentant des aspects méconnus de l'univers debussyste.

En mars 2016, Jonas Vitaud présente un disque Tchaïkovsky chez MIRARE – Les Saisons et la Grande Sonate opus 37, disque qui obtient 5 de Diapason.

Son disque solo consacré à Henri Dutilleux et Franz Liszt chez NoMadMusic est couronné de succès et il reçoit le GRAND PRIX SOLISTE INSTRUMENTAL de l’Académie Charles Cros (CHOC CLASSICA. 5 de DIAPASON). Il donne de nombreux Hommages à Henri Dutilleux durant l'année de son centenaire en 2016 à l'Opéra de Limoges, l'Opéra de Vichy, Scènes Nationales de Douai et Arras…

 


Jonas Vitaud enseigne au CNSM de Paris depuis 2013, lecture à vue et accompagnement piano puis assistant de la classe de Marie-Josèphe Jude. Il est, à partir de la rentrée scolaire 2022/2023, professeur de piano. Il est artiste associé à la Fondation Singer-Polignac (www.singer-polignac.org).

 

  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jonas Vitaud was born in 1980 and began studying the piano at the age of six and the organ at eleven. A student of Brigitte Engerer, Jean Koerner and Christian Ivaldi, he obtained four premiers prix (piano, chamber music, piano accompaniment, harmony) at the Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris, and went on to win prizes at several international competitions (Lyon, the ARD-Musikwetteberb in Munich, Trieste, the International Beethoven Piano Competition in Vienna) as both soloist and chamber musician.

 

Jonas Vitaud continues to give performances in recital and appears regularly at numerous famous festivals in Europe and throughout the world as la Roque d'Anthéron, La Folle Journée in Nantes, Tokyo, Yekaterinburg and Warsaw, the Festival de La Chaise-Dieu, the Goslar festival, the Richard Strauss Festival at Garmisch-Partenkirchen in Germany, Autunno Musicale at Caserta in Italy, iDans in Istanbul, the Dubrovnik Summer Festival, and French May in Hong Kong, and has also performed at the Phillips Collection in Washington.

Jonas Vitaud has appeared as a soloist with such orchestras as the Mulhouse Symphony Orchestra, the Orchestre du Capitole and Chamber Orchestra of Toulouse, the Sinfonia Varsovia, the Moravian Philharmonic Orchestra, the Munich Radio Orchestra and the Prague Radio Symphony Orchestra.

He also accords a privileged place to chamber music. Among the artists with whom he performs are the singers Karine Deshayes, Sumi Hwang and Yumiko Tanimura, the cellists Victor Julien-Laferrière and Christian-Pierre La Marca, the violist Adrien La Marca, the pianist Adam Laloum, the clarinettist Raphaël Sévère, the violinist Mi-Sa Yang and the Quatuor Zaïde.

An enthusiastic champion of contemporary music, Jonas Vitaud has worked with creative masters such as Henri Dutilleux, Thierry Escaich, György Kurtág, Philippe Hersant and Yann Robin. These encounters, notably at the festival in Cordes-sur-Ciel, have given him an opportunity to tackle the great diversity of current musical trends and to develop his imaginative world.

In 2021, Jonas Vitaud releases a Beethoven disc on MIRARE - through a choice of works (composed in 1802 – Heilignestadt testament’s year), he put into perspective the underlying despair of the ‘Tempest’ Sonata, the calming of Opp.33 and 34, and the flamboyant optimism of the ‘Eroica’ Variations.

In 2019, Jonas Vitaud releases on MIRARE and ALPHA CLASSICS, two albums one with Mi-Sa Yang dedicated to the Mozart’s piano and violin sonatas and the other to the Russian repertoire with the cellist Victor Julien-Laferrière.

In 2018, for the Debussy centennial, Jonas Vitaud released a double album on the Mirare label, devoted to the composer’s early years, an original, ambitious project presenting ill-known aspects of Debussy’s universe.

His first solo recording, a Brahms programme, was released on Orchid Classics and [was] warmly received by the critics (Supersonic Pizzicato award, 4* in BBC Music Magazine, etc.). In 2016 he released a Tchaikovsky disc on Mirare – The Seasons and the Grand Sonata, Op.37 – which was awarded ‘5 de Diapason’.

His solo album of music by Dutilleux and Liszt on NoMadMusic was also crowned with critical success and received the Grand Prize for Solo Instrumental Recording of the Académie Charles Cros as well as ‘Choc de Classica’ and ‘5 de Diapason’. He gave numerous tribute concerts devoted to Henri Dutilleux during the year of his centenary in 2016, notably at the Limoges Opera, the Vichy Opera, the national theatres of Douai and Arras, and in London.

 

Jonas Vitaud has taught at the Paris National Conservatory (CNSMDP) since 2013 and is currently a piano professor.

He is an associate artist of the Singer-Polignac Foundation (www. singerpolignac.org).

 


 

 

Discographie